Al een jaar of 15 volg ik zelf yoga lessen. Ik heb verschillende vormen gevolgd. Bijvoorbeeld poweryoga, hatha yoga en deugdenyoga. 

Van nature ben ik nogal een strever. Bij yoga was ik dan altijd erg mijn best aan het doen om goed in een pose te komen, liefst zo ‘goed’ mogelijk en ik wilde het dan ook nog eens zo lang mogelijk ‘volhouden’

Toen ik mijn eigen bedrijf startte, merkte ik hoe belangrijk het is om naast dat streven, wat ik eigenlijk constant doe, ook iets te hebben dat me helpt ontspannen. 

In die periode hoorde ik voor het eerst over YIN yoga. Mijn interesse was direct gewekt. Ik heb me erin verdiept, de YIN yoga en zijn effecten zelf ervaren. Vervolgens wist ik: dit is een vorm die me veel kan brengen en waar ik anderen ook mee wil laten kennismaken!

In augustus 2020 behaalde ik mijn Yin yoga docent diploma. Inmiddels bied ik meerdere yogavormen aan. Hieronder lees je er meer over!

YIN YOGA

Yin yoga is een rustige vorm van yoga waarbij het niet gaat om hoe goed je in een houding zit. Bij yin gaat het erom dat je de houding voor langere tijd vasthoudt (2 min. en langer). Hierdoor heeft de houding effect op een diepere laag in je lichaam, namelijk je bindweefsels. 

Je bindweefsel worden gestimuleerd om meer elastine en hyaluronzuur aan te maken. Het effect is dat je soepeler wordt en je gewrichten vochtiger zijn waardoor ze makkelijker bewegen.

Het is een mooie vorm om je parasympatische zenuwstelsel te activeren, die van belang is om te kunnen rusten/ontspannen.

Yin wordt daardoor ook veel gebruikt door topsporters, als tegenhanger van de vaak op spierkracht gerichte topsporten. 

Een prachtige uitspraak over YIN yoga is: “We don’t use the body to get into the pose, we use the pose to get into the body”



VINYASA YOGA

Waar Yin een wat statische vorm is, is vinyasa yoga juist dynamisch. De houdingen vloeien als het ware in elkaar over.

Door hierbij continue heel bewust je ademhaling te gebruiken, creëer je een flow, waarbij je beweegt op het tempo van je ademhaling. 

Deze vorm van yoga is een Yang vorm. De tegenhanger van YIN. Hierbij werk je aan dynamiek, flow en juist wel aan kracht. Vinyasa yoga heeft dan ook effect op je spierweefsel en cardiovasculaire systeem. 

Je hoeft niet lenig te zijn om deze vorm van yoga te beoefenen. Ieder lichaam is uniek. En hoe jij in een houding zit, kan er dus heel anders uitzien dan bij iemand anders. 

Het is dan ook een vorm van yoga die voor iedereen toegankelijk is!



YOGA NIDRA

Yoga nidra is een zeer oude vorm van yoga en eigenlijk een unieke ontspanningstechniek. Bij yoga nidra hoef jij dan ook niets te doen!

Je hoeft alleen maar te liggen op je rug. Door te werken met visualisaties, ademhaling en bodyscans, lijk je te slapen, terwijl je juist alert bent. Het lichaam ervaart echter zo’n ontspanning, dat het gelijk staat aan vier uur (!!) slaap. 

Een unieke ervaring!